Friday, January 8, 2010

Palsi Serebrum

Istilah serebrum merujuk kepada otak manakala palsi pula ialah gangguan kepada pergerakkan ataupun postur. Pesakit palsi serebrum bererti orang yang tidak berupaya menggunakan sebahagian daripada otot-otot mereka secara normal akibat daripada sedikit kerosakkan pada bahagian otak.

Palsi serebrum merupakan satu keadaan yang tidak dapat diubati walaupun melalui pelbagai kaedah. Tetapi pendidikan, terapi dan teknologi dapat membantu mereka yang mengalaminya menjalani kehidupan seharian dengan lebih teratur.

Palsi serebrum adalah berkaitan dengan ketidakupayaan fungsi kawalan motor, terutamanya kawalan otot atau koordinasi. Akibat daripada masala-masalah ini juga boleh menimbulkan masalah-masalah lain bergantung kepada bahagian otak yang rosak seperti terencat akal, masalah pertutuan, penglihatan, pendengaran, sawan, kecacatan anggota, kecacatan gigi, masalah pernafasan, masalah permakanan dan masalah untuk buang air kecil dan besar.

Jenis-jenis autisme terbahagi kepada tiga iaitu spastik, athetosis dan ataxia. Palsi serebrum apastik adalah merujuk kepada ketegangan otot pada tahap abnormal yang tinggi dan meningkat semasa menjalankan aktiviti. Otot dan sendi kaku dan tdak berupaya melakukan pergerakkan. Palsi serebrum atherosis adalah perubahan ketegangan yang berlaku pada otot secara mendatar daripada keadaan normal kepada ketegangan tahap tinggi. Bahagian-bahagian anggota bergerak tanpa mampu dikawal oleh otot otak. Seterusnya ialah palsi serebrum ataxia iaitu mengalami maslah yang teruk dari segi imbangan dan koodinasi. Kanak-kanak ataxia tidak mampu duduk. Berdiri mahupun berjalan. Jika mereka dapat berjalan sekalipun, kaki mereka mesti dalam keadaan yang terkangkang bagi membantu imbangan.

Antara ciri-ciri kanak-kanak palsi serebrum ialah mereka mengalami perkembangan motor kasar dan motor halus yang sangat perlahan. Terdapat beberapa cara mereka bejalan seperti terkangkang, berjinjit atau kaki diseret bagi mengekalkan imbangan. Ciri yang seterusnya ialah kanak-kanak palsi serebrum ialah ketidaknormalan pembentukan otot tubuh badan. Mereka juga mempunya lekukan pada spinal (jawbone) atau saiz kepala yang kecil. Antara ciri-ciri lain yang boleh dilihat pada kanak-kanak palsi serebrum ialah mereka mempunyai penyakit sawan, masalah pertuturan, tindak balas deria yang lemah, terencat akal, dan masalah tingkah laku.

No comments: